Service en download pagina

Op deze pagina vind je diversen formulieren die je nodig zult heb tijdens je rijopleiding.

Formulieren CBR

Hier vind je de formulieren voor het CBR.

Eigen Verklaring

Om je rijgeschiktheid te kunnen beoordelen, stelt het CBR je een aantal vragen over je gezondheid. Deze staan op het formulier Eigen Verklaring (externe link CBR). Let op! voor het online invullen van een Eigen Verklaring heb je een DigiD nodig.

Zelfreflectie kandidaat (Praktijkexamen Auto)

Onderdeel van het praktijkexamen is de zelfreflectie. Dit zelfreflectieformulier moet je ingevuld meenemen naar het praktijkexamen, onderzoek rijvaardigheid of tussentijdse toets.

Self-evaluation of the test candidate

This form should be filled out for all candidates taking the practical driving test, the interim test or Driver Training Stepwise part 3. Once filled out, please give this form to the examiner before the test begins. Download the form (pdf) here.

Formulier Machtigen rijschool door kandidaat voor praktijkexamen B

Dit formulier is alléén bestemd voor kandidaten die geen DigiD kunnen aanvragen. Kunt u dat wel, machtig uw rijschool dan altijd via mijn.cbr.nl

Houd er wel rekening mee dat de verwerking van een papieren machtiging een week kan duren.

Examenvoorwaarden CBR (Test Terms and Conditions)

Hier vind je de uitgave met de regels voor de theorie-examens en praktijkexamens die door het CBR worden afgenomen.

Motorexamen Voertuigbeheersing

Het motorexamen Voertuigbeheersing bestaat uit twaalf oefeningen, die zijn verdeeld in vier clusters. Op je examen doe je er zeven. Vier oefeningen zijn verplicht, de rest kiest je examinator uit. Het gaat er bij alle oefeningen om dat je de examinator op overtuigende wijze demonstreert dat je de motor beheerst. Bij lage, en hoge snelheid. En dat je goed kunt remmen. In de bijlage Motorexamen Voertuigbeheersing staan alle oefeningen beschreven.

Formulieren RSL

Hier vind je de formulieren voor RSL

Algemene voorwaarden RSL Almere vindt u hier….klik

Vraag: ik heb geen contract getekend. Moet ik wel betalen??  klik hier voor informatie.

Voorwaarden financiering RSL

Indien je gebruikt maakt van de finacieringsmogelijkheid voor je rijopleiding dan vind je hier de voorwaarden.

Overige informatie

Hier vind je overige informatie en formulieren

Propanolol

Propranolol behoort tot de groep geneesmiddelen die bètablokkers worden genoemd. Het verlaagt de bloeddruk, vertraagt de hartslag en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart. In dit document kun meer lezen over het gebruik en bijwerkingen van dit medicijn.

Algemene Voorwaarden Rijschool….klik hier

Bijzondere verrichtingen motor

  • Achteruit inparkeren (cluster 1)
  • Kijk om je heen voordat je begint met lopen
  • In een rechte lijn aankomen lopen
  • Bij de tweede pion stuur je je motor naar links.
  • Loop voldoende door zodat de bocht achteruit makkelijker wordt.
  • In het midden uitkomen tussen de pionnen.
  • Zet je motor op de midden bok.
  • Kijk om je heen en haal je motor van de bok, loop dan naar rechts toe het vak uit.
  • Langzame slalom (cluster 2)
  • In een rechte lijn aankomen
  • Trekkende motor
  • Stapvoets rijden (slippende koppeling, achterrem techniek)
  • Halverwege eerste pion insturen
  • In het midden tussen de pionnen kruizen
  • Niet naar beneden kijken maar ver weg
  • In een rechte lijn de oefening verlaten
  • Denkbeeldige 8 (cluster 2)
  • Rechts erin…..rechts eruit
  • Achterremtechniek, snelheidsregeling, trekkende motor
  • Geen koppeling
  • Streepje gas erop
  • Kijken waar je heen wil
  • Neem de ruimte
  • Afschuintechniek
  • Maak eerst een slagje naar rechts alvorens de eerste bocht in te sturen
  • Halve draai links of rechts (cluster 2)
  • Achterremtechniek, snelheidsregeling, trekkende motor
  • Geen koppeling
  • Streepje gas erop
  • Kijken waar je heen wil
  • Neem de ruimte
  • Afschuintechniek
  • Maak eerst een slagje naar rechts alvorens de eerste bocht in te sturen
  • Rustig en rechtuit de oefening verlaten
  • Wegrijden parkeervak (cluster 2)
  • Midden tussen de pionnen met het voorwiel tegen de lijn
  • Streepje gas en daarna pas de koppeling loslaten, trekkende motor
  • Kijk waar je heen wil, niet naar beneden kijken, zoek een ver punt
  • Afschuintechniek
  • Linker of rechtervoet op de step, hangt af naar welke kant je de bocht maakt.
  • Knipperlicht aanzetten
  • Rustig in een rechte lijn de oefening uitrijden met nacontrole
  • Stapvoets rijden (cluster 2)
  • Over een afstand van 20 meter met je examinator meerijden, niet hem voorbij komen
  • Slippende koppeling
  • Achterremtechniek (eventueel)
  • Kijk waar je heen wil, niet naar de grond kijken
  • Trekkende motor
  • Voeten op de steps
  • Rechte lijn aanhouden
  • Snelle slalom (cluster 3)
  • Tweede versnelling, 30km p.u.
  • In een rechte lijn aankomen
  • Halverwege eerste pion insturen
  • Midden tussen de pionnen door
  • Kijk waar je heen wil, niet naar de grond, zoek een ver punt
  • Gelijkmatige door de pionnen heenrijden, lekker slalommen
  • Recht eruit rijden, niet naast de oefening uitkomen
  • Trekkende motor
  • Uitwijk oefening (cluster 3)
  • Derde versnelling, 50km p.u.
  • Na de eerste pionnen gas los en om het obstakel heen rijden
  • Tegenleunen mag
  • Rechts van de pion de oefening verlaten
  • Kijk waar je heen wil, niet naar de grond kijken
  • Laat zien dat je de motor kunt omgooien, hij zal echt niet vallen
  • Vertragingsoefening (cluster 3)
  • Vanuit stilstand beginnen
  • Derde versnelling, 50km p.u.
  • Vanaf de pionnen sterk afremmen (voor en achterrem)
  • Terug schakelen naar twee
  • Trekkende motor
  • Slalommen door de pionnen
  • In een rechte lijn de oefening verlaten
  • Kijk waar je heen wilt, niet naar de grond kijken, zoek een ver punt
  • Noodstop (cluster 4)
  • Derde versnelling, 50 km p.u.
  • In een rechte lijn aanrijden
  • Vanaf de pionnen, sterk afremmen en ontkoppelen
  • Kijk vooruit en niet naar de grond
  • Voor en achterrem gebruiken
  • Kom snel tot stilstand zonder terug te schakelen (binnen 8,5 meter)
  • Zorg dat je je achterwiel op de grond houd voor extra remkracht
  • Houd controle over je motor
  • Precisiestop (cluster 4)
  • Derde versnelling, 50 km p.u.
  • Vanaf de pionnen, afremmen met voor en achterrem
  • Halverwege de koppeling erbij pakken en terugschakelen tot 1
  • Remming uitsmeren over de hele 17 meter en eindigen net voor de pionnen (gelijkmatig)
  • Kijk waar je heen wilt, niet naar de grond, zoek een ver punt
  • Stopproef (cluster 4)
  • Derde versnelling, 50 km p.u.
  • In een rechte lijn aanrijden
  • Vanaf de pionnen, sterk afremmen, ontkoppelen en schakelen tot 1
  • Kijk vooruit en niet naar de grond
  • Voor en achterrem gebruiken
  • Kom snel tot stilstand zonder terug te schakelen (binnen 8,5 meter)
  • Zorg dat je je achterwiel op de grond houd voor extra remkracht
  • Houd controle over je motor

Tips voor het examen:

  • Neem de tijd voor elke opdracht, even een paar seconden om de oefening te visualiseren
  • Blijf rustig en houd je focus vast
  • Let niet op je examinator (wat vind hij van mij??)
  • Houd je hoofd leeg omtrent of je geslaagd bent, dat is niet jou job
  • Je moet 7 verrichtingen doen, 5 daarvan moeten voldoende zijn
  • Elke opdracht mag je een keer overdoen
  • Van elke cluster krijg je er minimaal eentje die goed moet zijn
  • Cluster 1 heeft maar 1 opdracht dus die mag niet fout gaan.
  • Hoef je een opdracht na de eerste keer niet over te doen dan is die goed.
  • Na de tweede do-over weet je niet op je hem hebt gehaald, blijf dan rustig nadenken!
  • Je examinator ziet je liever slagen. Ze zijn niet bezig om je te laten falen.
  • Je examinator werkt samen met jou om je examen goed te laten verlopen.
  • Maak alles af ook al denk je dat het geen zin meer heeft.
  • Zij controleren jou of je je motor beheerst zoals het hoort, maak het niet moeilijker.

BRAVOK Motor

Bij BRAVOK betekenen de letters het volgende:

B: banden en brandstof
R: remmen
A: accu
V: verlichting en vering
O: olie
K: ketting en koeling

 

Banden:

  • moeten voldoende op spanning zijn. Dit kun je in het instructieboekje vinden.
  • Voldoende profiel. Profiel dient voor afvoer van vuil en water. Wettelijk is het minimum 1 mm (slijt indicatoren).Verstandig is om met niet minder dan 2 mm profiel te gaan rijden.
  • Geen scheuren of bobbels.
  • Geen steentjes of glas. Spijkers en schroeven laten zitten en door de garage laten verwijderen. M.A.W Geen grove beschadigingen aan de band.
  • Gelijke slijtage over het gehele loop vlak (bandenspanning is hiervoor zeer belangerijk).
  • Ventiel dop aanwezig. Deze dient om het ventiel te beschermen tegen roest, vocht en indringen van vuil. Door de centrifugaalkracht kan het vuil juist bij hoge snelheid het ventiel indrukken waardoor de band zal leeglopen.

Brandstof:

Een motortank heeft een andere indeling van binnen als een auto. In het begin gaat de meter langzaam en daarna zakt deze snel. Makkelijk is elke tankbeurt de dagteller op nul te zetten. Wanneer u weet hoeveel kilometer uw gemiddeld rijd op een tank is het makkelijk bij te houden.

 

Remmen:

  • De remmen werken hydraulisch, d.w.z. door middel van remvloeistof.
  • Vloeistofniveau’s controleren van de voorrem en achterrem. Er mag  een luchtbel zichtbaar zijn boven de vloeistof, alleen niet onder het minimum niveau want dan onstaat het risico dat er lucht in de leidingen komt en is de remwerking minder.
  • Daling van het niveau kan het gevolg van slijtage van de remblokken zijn, of door lekkage van de leidingen.
  • remschijven en blokken visueel controleren op gelijkmatige slijtage.
  • Controle punten van de ABS. Lampje op dashboard brand bij starten en dient uit te gaan wanneer er ca 10 km/h gereden wordt.

Accu:

  • De accu moet deugdelijk bevestigd zijn.
  • Vloeistof niveau controleren en indien nodig aanvullen met gedestilleerd water.
  • Controleren of de accupolen niet geoxideerd zijn (bloemkool vorming) Oxidatie kan voorkomen worden door de polen van de accu in te vetten met zuurvrije vaseline.
  • Bij langere stalling (bv winter) hang u een druppelaar aan de accu (in huis).

Vering:

De vering moet voor en achter schoon zijn en geen lekkage vertonen. De demping mag geen lekkage vertonen. dit is duidelijk te herkennen bij de oliekeringen aan de voorvork. Daar zal bij lekkage olie uit de voorvork komen.(let op: dure reparatie!)Aandachtspunt: Voor de achtervering is het verstandig om te weten wat de stelmogelijkheden zijn i.v.m. een passagier of bagage. Bij het rijden met een passagier en/of bagage is het voor de stabiliteit namelijk beter als de achterveren wat stugger zijn afgesteld. Raadpleeg voor de afstelmogelijkheden het instructieboek van de betreffende motor.

 

 

Verlichting:

Voor het rijden dient u de verlichting te controleren. U zet de motor aan en houd uw hand voor het voorlicht en controleert zo de werking (dimlicht en grootlicht). Voor het achterlicht doet u hetzelfde. Als extra controleert u aan de achterkant ook het remlicht (zowel hand als voetrem).

Hierna controllert u alle 4 de knipperlichten inclusief de alarmlichten.

Zorg ervoor dat thuis reservelampjes heeft. Door de hogere trillingen bij een motorfiets tijdens het rijden kan een lampje sneller kapot gaan.

 

Olie:

Olie is een belangerijk onderdeel van de motor. Deze dient altijd in goede conditie te zijn en van goede kwaliteit (bezuining hier dus niet op, bv olie van Lidl).Peilen doen we als de motor koud is en op een rechte ondergrond. Aan de zijkant van de motor vind u een kijkglaasje, deze dient gevuld te zijn. Soms zit er ook een peilstokje aan de vuldop vast. Het bijvullen doen we met kleine hoeveelheden. Teveel olie is net zo slecht als te weinig. Warm kunt u de motor ook controleren maar wacht dan even 5 a 10 minuutjes.

Ketting:

 

  • Speling moet 2 a 3 cm zijn. Te meten aan de onderkant in het midden tussen voor- en achter tandwiel. Het tandwielset is versleten als de tandwielen scherp en puntig worden. Dan dient het voor en achtertandwiel en de ketting tegelijkertijd vervangen te worden.
  • Regelmatig de ketting controleren op slijtage en het wiel naar achteren verstellen totdat de juiste speling is verkregen.
  • Voordat u een ketting insmeert is het belangerijk deze schoon te maken. Het vet is van een sterke soort omdat deze aan de ketting moet blijven zitten tijdens het rijden. Hierdoor blijft er dus ook zand en rommel vastplakken en deze vergroot en versnelt de slijtage. Doe dit zeer regelmatig. Een gehele kettingset vervangen kost een paar honderd euro met arbeid erbij. De ketting kunt u het best insmeren wanneer deze warm is ivm het vervloeiën van het vet.

Koeling:

  • Koelvloeistofniveau. Het expansievat (om evt bij te vullen zit vlak voor het achterwiel.) Daar is het minimum en maximum peil van de koelvloeistof te vinden. Controleer dit bij een koude motor allen dan is het realistische peil af te lezen. (vloeistof zet uit als het warm wordt.)
  • Om een goede werking van de radiator te waarborgen moet deze regelmatig schoongemaakt worden. Let erop dat de radiator wordt schoongemaakt wanneer deze volledig is afgekoeld.
  • Het schoonmaken dient via de achterzijde te gebeuren! Op deze manier kan het vuil wat in de radiator gekomen is er uit. Dit dient met zacht stromend water te gebeuren. Daarbij voorzichtig in de richting van de lamellen borstelen.

10 Tips om te slagen!

© Copyright - Motor & Autorijschool RSL Almere